این روزها همه مسئولان از ناترازی در بخش‌های مختلف اقتصاد از انرژی گرفته تا دخل و خرج دولت سخن می‌گویند، اما آیا آنها برای تراز کردن دخل و خرج مردم برنامه‌ای دارند؟

دخل و خرج - هزینه های زندگی - حقوق

به گزارش همشهری آنلاین، ابلاغ بخشنامه بودجه سال آینده و تعیین میزان افزایش حقوق‌ها ابهام‌هایی را به همراه داشته؛ تا جایی که رئیس سازمان برنامه و بودجه می‌گوید: امیدواریم تا یکی ‌دو هفته آینده بهترین گزینه برای افزایش حقوق شاغلان برای سال آینده ازسوی ستاد هماهنگی اقتصادی دولت تعیین و اعلام شود.

حمید پورمحمدی درباره نحوه افزایش حقوق شاغلان برای سال آینده گفت: نخست باید دید چقدر پول داریم و دیگر اینکه نیاز قطعی و چیزی که استحقاق همکاران و کارمندان دولت و همچنین بازنشستگان است، چیست؟ دولت در حال بحث است و در این راستا چندین سناریو تنظیم شده که در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به‌دنبال انتخاب بهترین آنها هستیم. بودجه سال آینده نخستین سند بودجه‌ دولت چهاردهم و مجلس دوازدهم است و ارزیابی اولیه از سندی که سازمان برنامه و بودجه منتشر کرده نشان از تصمیم دولت چهاردهم برای ارائه بودجه‌ای انقباضی با هدف کاهش رشد هزینه‌های دولت دارد.

نظارت دقیق روی اضافه‌کار و مأموریت

ازجمله ضوابط مالی بودجه سال آینده محدود شدن اضافه‌کارهاست؛ به‌نحوی که سقف اضافه کار کارکنان نمی‌تواند از میزان پیش‌بینی‌شده در سال ۱۴۰۳بیشتر باشد و سقف پاداش پایان سال و مأموریت‌های داخلی و خارجی براساس عملکرد سال گذشته تنظیم خواهد شد و از افزایش بی‌رویه هزینه‌های ماموریت جلوگیری می‌شود. دولت همچنین تصمیم دارد بر هزینه‌های رفاهی کارکنانش نظارت داشته باشد و به همین‌خاطر کمک‌های رفاهی مستقیم و غیرمستقیم کارکنان به اندازه سال ۱۴۰۳پیش‌بینی شده و هیچ افزایش غیرمجاز در این زمینه نیز مجاز نخواهد بود.

سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده که شرکت‌های دولتی و مؤسسات وابسته نیز موظف هستند تا پرداخت حقوق و مزایا را براساس افزایش‌های تعیین‌شده و مطابق با قوانین بودجه سال ۱۴۰۴پیش‌بینی کنند و هرگونه افزایش بیشتر از این حد غیرقابل‌قبول است.

معادله دخل و خرج خانوارها

براساس گزارش مرکز آمار ایران، میانگین درآمد سالانه متوسط خانوارهای شهری در سال ۱۴۰۱نسبت به سال قبل آن ۴۸/۵درصد و خانوار روستایی ۵۴/۸درصد رشد داشته؛ درحالی‌که در همین بازه زمانی، میانگین هزینه یک خانوار شهری ۴۸/۴درصد و خانوار روستایی ۵۲/۷درصد رشد داشته است. حال سؤال مهم این است که آیا دولت چهاردهم میزان حقوق کارمندانش را متناسب با تورم افزایش می‌دهد و بودجه سال آینده را با هدف ترمیم وضعیت اقتصادی خانوارهای ایرانی می‌بندند؟

وعده خوش از مجلس

هرچند بخشنامه بودجه سال آینده افزایش حقوق‌ها را کمتر از تورم لحاظ کرده، اما برخی نمایندگان مجلس می‌گویند تلاش خواهند کرد در زمان بررسی لایحه بودجه، این موضوع را جبران کنند.

میثم ظهوریان، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دراین‌باره گفت: واژه ناترازی از برق، آب و گاز گرفته تا ناترازی بانک‌ها در دایره واژگان نطق‌های مسئولان کشور نقش پررنگی پیدا کرده است. ظاهرا تنها نوع ناترازی که در این دایره هیچ جایگاهی ندارد، ناترازی بین درآمد و هزینه مردم است. بخشنامه بودجه ۱۴۰۴ خشت کج اول دولت چهاردهم در تشدید این ناترازی است.

این مجلس از پیگیری برای تصویب طرحی خبر داد که براساس آن حقوق‌ها برابر با تورم افزایش می‌یابد. ظهوریان ادامه داد: اگر ما به‌دنبال رشد اقتصادی کشور هستیم، باید سهم طبقاتی از جامعه چون کارگران، کارمندان و بازنشستگان در این رشد اقتصادی حفظ شود. همچنین باید قدرت خرید حقوق‌بگیران حفظ شود و متناسب با تورم باشد.
او می‌گوید: طبق ماده ۴۱ قانون کار، «باید افزایش حقوق با توجه به نرخ تورم باشد» که کلمه «با توجه» ابهام دارد و باعث شده دولت این قانون را اجرا نکند و تفسیر نادرستی از قانون کند؛ برای مثال در سال گذشته و در شرایطی که میزان تورم ۴۵درصد بود، حقوق کارگران صرفاً ۲۲درصد افزایش یافت و در طرح جدید پیشنهاد شده که افزایش حقوق حداقل به میزان نرخ تورم باشد و شورای‌عالی کار و دولت مکلف خواهند شد که افزایش حقوق به میزان تورم را انجام دهند تا حقوق کارگران تثبیت شود.

وعده پزشکیان چه بود؟

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور قبل از انتخاب شدنش گفته بود: حقوق باید متناسب با تورم رشد کند؛ نمی‌شود تورم ۵۰درصد باشد، اما حقوق ۲۰درصد اضافه شود. به‌گفته او، باید روندی را پیش بگیریم تا حقوق با تورم همسان باشد؛ چراکه اعتراض بازنشستگان و کارمندان مبنی بر مطالبات قانونی و اعتراض به عملی نشدن قانون است؛ البته لایحه دولت در بودجه همیشه با کسری مواجه است و به‌دلیل عدم‌جبران همیشه اعتراض وجود دارد.‌

افزایش پلکانی حقوق

یکی از مهم‌ترین موضوع‌ها میزان افزایش حقوق کارکنان دولت و دستگاه‌های اجرایی است؛ با این تفاوت که برخلاف بودجه‌ سال‌های قبل این افزایش به‌صورت پلکانی و به تناسب تعداد فرزندان کارمندان بین ۲۰تا ۴۵درصد قابل افزایش است؛ البته بخشنامه سازمان برنامه و بودجه تأکید دارد: دستگاه‌های اجرایی ازجمله دستگاه‌هایی با قوانین خاص، موظفند افزایش ضریب ریالی حقوق را مطابق جدول مشخص نسبت به آخرین حکم کارگزینی سال ۱۴۰۳اعمال کنند که البته رقم قطعی این ضریب توسط هیأت وزیران تصویب خواهد شد.

افزایش پلکانی حقوق کارمندان چگونه انجام می شود؟ | معادله دخل و خرج خانوارها

کد خبر 880556
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 8
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    11 2
    کجای دنیا حکم حقوقی بر اساس تعداد فرزنده؟ مگه خانوادگی دسته جمعی میان سرکار؟ همه با هم میاییم با هم میریم. تازه اوناییکه تعداد بچه هاشون زیاده هر روز یه بهانه میارن از زیر کار در میرن. اصلا عادلانه نیست.
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    11 2
    افزایش پلگانی واقعا ناعادلانه است . چه ربطی به تعداد اولاد داره آخه. الان خیلی از خانمها نان آور خانواده ان
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    7 4
    یعنی چی آخه؟؟؟؟؟متاهل بدون فرزند مثل مجرد؟؟؟؟/ واقعا حالشون خوبه با این تصمیمات؟
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    6 1
    با این قانونهای من در آوردی فقط برای کارمندان بی انگیزگی میارن
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    3 2
    چرا فقط آقایون افزایش پلکانی دارن؟
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    4 5
    مگه آقایون بچه بدنیا میارن
  • همسر شهید IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    1 5
    سلام برادر عزیز همش ازحقوق کارگران و بازنشستگان حرف می‌زنید اما از حقوق همسران شهید حرفی نمیزنید ما بالاخره عضو کدام گروه هستیم با حقوق 10 تومن خیلی سخت زندگی می‌کنیم چرا مادر شهدا 15 میلیون میگیرن البته حقشونه همه میگن هر چی هست میدن به شهدا ما باید این حرفها رو بشنویم لطفا رسیدگی کنید
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    3 3
    آقایون همش از زیر کار درمیرن اونوقت افزایش پلکانی مال اوناست
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    3 4
    انگار با خانوادشون میان سرکار؟کارمند با کارمند چقدر فرق داره
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    3 2
    ایکاش افزایش پلکانی به ترتیب برای کمترین حقوق ها بود که بیشتر بهشون اضافه بشه نه اونایی که بیشتر میگیرن بازم بیشتر اضافه بشه
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    2 2
    الان خانمها هم به اندازه آقایون کار می کنن این قانون ضد زنان هست
  • معلم بازنشسته IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    1 2
    سلام همسان سازی معلمان بازنشسته با شاغلین فراموش نشود ممنون.
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    3 1
    فقط 20 درصد افزایش حقوق.اونوقت تورم 200 درصد
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    2 0
    با این افزایش قطره چکانی به هیچ جا نمیرسیم یکبار مثل ادم همسان سازی کنن
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    3 1
    کارمندای باسابقه که بچه ندارن باید کمتر از همه بگیرن .عجب منطقی!!!!!
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    2 2
    یعنی خانمها اصلا دیده نشدن. نصف کارمندان ادارات خانمها هستن و خیلی راندمان بهتری از آقایون دارن
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    3 3
    چه عجیبه این مدل افزایش
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    0 1
    همگاران محترم مشکل از جای دیگه است الان بایستی حقوق نباید کمتر از صد میلیون باشد به همدیگر ایراد نگیرید
  • خانم کارمند IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    2 1
    به خانومهای کارمند که حق اولاد و عائله مندی تعلق نمیگیره.لابد افزایش پلکانی هم مثل کارمندان مجرد
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    1 2
    کارها رو خانمها انجام میدن مزایا و پستها و افزایش حقوق مال آقایون
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    1 2
    چرا خانمهای متاهل مثل مجردها ؟مگه خانمها بچه ندارن
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    2 0
    اینهم از عقل کل بودنشونه.مگه اونی که 4 تا بچه داره دوبرابر بقیه زحمت میکشه. جور دیگه باید جبران بشه نه اینکه از سهم بقیه کارمندا کم کنن بدن به اونا
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    2 0
    افزایش حقوق 23 درصد تورم و گرانی 100 درصد .خیلی منطقی و منصفانه اس
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    1 0
    خانمها چی حساب میشن ؟ مجرد ؟ اینکه خودش خلافه تبلیغاتشونه
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    1 0
    احسنت به اون مغز متفکری که اینطوری فکر میکنه و خانمهای کارمند رو مجرد حساب میکنه. مغزش رو باید طلا گرفت اون نابغه رو!!
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    1 0
    الان تو اداره ما آقایون با سابقه کار کمتر و تحصیلات پایین تر حکم حقوقیشون چند میلیون بیشتر از خانمها شده.این چه منطقیه
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    1 0
    این مدل افزایش رو از کجا در آوردن.هیچ جای دنیا اینطوری فکر نمیکنن لطفا یه تحقیقی روی حکم حقوقی سایر کشورها بکنید. ملاک دریافت حقوق سطح تحصیلات ، سابقه و....هست نه جنسیت
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    1 0
    ما به این نوع افزایش پلکانی اعتراض داریم به کی باید بگیم
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    1 0
    حکم همکارانی که تحصیلات و سابقه کمتر دارن ولی تعداد بچه هاشون بیشتره از حکم اونایی که تحصیلات و سابقه بیشتر دارن خیلی بیشتر شده و این عاقلانه نیست شاید بچه ها از تکفل خارج شده باشن و کارمند عروس و داماد داشته باشه
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    1 0
    افزایش حقوق چه ربطی به زن و مرد بودن داره
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    1 0
    چرا جنسیت اهمیت داره؟ کار بلد بودن مهمه
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    0 0
    همکار خودم بجه هاش از تکفلش خارج شدن و ازدواج کردن و همش خونه اونان .پس اون بیچاره با این مدا افزایش حقوق از کجا بتونه ازشون پذیرایی کنه